ملايرپرس | malayerpress.com



خطر دركمين درختان بلوار شهيد مدرس منطقه كوي پليس!!!
كد مطلب : 4065

به گزارش خبرنگار ملايرپرس و تماس هاي اهالي محله هاي كوي پليس و كوي فرهنگيان، طي سال هاي اخير به منظور جلوگيري از هدر رفت آب شرب، آب بلوارهاي شهيد مدرس و شهيد بيات(بلوار نبوت) كه براي آبياري درختان استفاده مي شد قطع گرديد. جلوگيري از هدر رفت آب شرب اقدام پسنديده ايست اما بايد براي آبياري درختان و فضاي سبز برنامه ريزي مناسبي صورت مي گرفت. ارگان هاي مسئول در زمينه حفظ و نگهداشت فضاي سبز شهري اقدامات و برنامه ريزي لازم را براي اين امر اعمال نكرده و آبياري هاي صورت گرفته بسيار اندك و به صورت سطحي انجام شده است.
درختان چنار اين بلوارها با قدمت و عمري بيش از 30 سال، طي 3-2 سال گذشته با پايان فصل بهار و شروع گرما برگ هاي خود را رها كرده و بلوار مدرس سه ماه زودتر به استقبال پائيز مي روند.
لازم به ذكر است درختاني كه درب منزل اهالي وجود دارد از همين نوع درخت چنار بوده و با فاصله چند متري از بلوار قرار دارند، يعني به لحاظ شرايط جوي و خاك در وضعيت مشابهي هستند، فقط آبياري آنها بر عهده اهالي محترم است و با رسيدگي و آبياري به موقع، اين درختان در وضعيت مطلوبي قرار دارند.
اخيراً شنيده شده است با توجه به آنكه سرشاخه هاي برخي از اين درختان به علت كم آبي خشك شده است، نهال هائي در كنار اين درختان كاشته شده و درختان بلوار قطع خواهد شد!!!
در مورد اين موضوع ذكر چند نكته خالي از لطف نيست:
1. به نظر نمي رسد در شهرستان ملاير براي تأمين آب غيرشرب براي آبياري فضاي سبز مشكلي وجود داشته باشد، فقط برنامه ريزي لازم است.
2. بلوارهاي مذكور جزء زيباترين و سرسبزترين نقاط شهرستان ملاير محسوب مي شود و بايد براي حفظ و تقويت آن تلاش شده و از هيچ كوششي دريغ نشود.(عكس هاي هوائي در ادامه مي آيد)
3. درخت چنار جزء پرعمرترين درختان در دنيا به شمار مي رود.
4. در مسير اين درختان هيچگونه سيم برق و كابل مخابراتي و... قرار ندارد.
5. با توجه به خشك شدن سرشاخه ها، قطع درختان از روي زمين منطقي به نظر نمي رسد.
6. رشد و نمو نهال هاي كاشته شده نياز به مراقبت فراواني دارد. با توجه به آنكه ارگانهاي مسئول به درستي از عهده حفظ و نگهداري درختان 30 ساله برنمي آيند چه تضميني وجود دارد كه نهال هاي موجود درست نگه داري شده و تا مرحله رشد برسند؟
7. به ثمر نشستن اين نهال ها و جايگزين شدن آنها با درختان 30 ساله نياز به زمان فراواني دارد و تا آن زمان اين محله ها زيبائي خود را از دست خواهند داد.
8. نهال هاي كاشته شده از نوع زبان گنجشک (با نام علمي Fraxinus velutina) مي باشند كه اين نوع درختان پذيرش سرماي زياد را نداشته و براي رشد نياز به خاك مرطوب و غني دارند. لذا بزرگ شدن اين نهال ها با توجه به نوع حفاظت و مراقبت موجود دور از ذهن است.
9. حتي در صورتي كه درختان چنار بلوار شهيد مدرس و بلوار شهيد بيات دچار آفت يا بيماري شده باشند بايد توجه داشت كه قطع درختان آخرين راهكار است نه اولين اقدام!

بنا به اظهارات اهالي محترم و مشاهده خبرنگار ملاير پرس متأسفانه برخي از اين درختان قطع شده است!
لازم به ذكر است اهالي فرهيخته و امناي محل با امضاي طوماري نگراني خود را از اين مسئله ابراز داشته و خواستار پاسخگوئي و رسيدگي مسئولان شده اند.
ملاير پرس با توجه به دغدغه به جاي مردم محترم، اين گزارش را تهيه نمود و آماده درج پاسخ مسئولان پيرامون اين مطلب است.

 





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :