ملايرپرس | malayerpress.com



اولين كنفرانس ملي انگور و كشمش
كد مطلب : 4095

 

به گزارش ملایر پرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه ملایر ،اولين كنفرانس ملي انگور و كشمش دانشگاه ملاير روز های 29و30 شهريور ماه 1391 با حضور فرماندار ويژه شهرستان ملاير، رياست جهاد كشاورزي استان همدان و ديگر مسئولان ارشد شهرستان در آمفي تئاتر دانشكده علوم پايه دانشگاه ملاير  برگزار شد.

رياست دانشگاه ملاير در مراسم افتتاحيه كنفرانس انگور و كشمش گفت انگور و كشمش يكي از مهمترين محصولات شهرستان ملاير است و ايجاد پژوهشكده انگور و كشمش نياز اصلي اين محصول به شمار مي رود كه در سفر رياست جمهوري به استان همدان اين طرح به تصويب رسيد و 26 شهريور ماه 1391 كلنگ زني اين پژوهشكده انجام شد.

دكتر اماني در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت كه ساليان متوالي كشاورزان ما در كاشت، داشت و برداشت تسليم طبيعت بودند و انگور، اين طلاي ناب تبديل به يك محصول بي ارزش مي شد. وي ابراز اميدواري كرد با شروع به كار پژوهشكده انگور و كشمش و برگزاري اين چنين همايش هايي در سال هاي آينده شاهد ارتقاي كمي و كيفي محصولات كشاورزي در سطح كشور خواهيم بود.

وي با بيان اينكه تاكيدات مقام معظم رهبري و وزارت علوم و تحقيقات و فناوري مبني بر حمايت از پژوهش هاي كاربردي است اذعان داشت پژوهشكده انگور و كشمش دانشگاه ملاير از پژوهش هايي كه گره از كار كشاورزان باز مي كند حمايت مي كند .

دكتر اماني در بخش ديگري از سخنان خود گفت با وجود پتانسيل شهرستان ملاير در توليد انگور و كشمش و داشتن پژوهشكده و برگزاري اين چنين كنفرانس هايي، در سال هاي آينده اين دانشگاه توانايي اين را دارد كه مدرك دكتري پژوهشي بدهد.

دبير كنفرانس انگور و كشمش دانشگاه ملاير نيز اظهار داشت با وجود اينكه نتايج تحقيقات انجام شده در زمينه انگور و كشمش در كنفرانس هاي مختلف كشاورزي ارائه شده است اين اولين كنفرانس ملي انگور و كشمش ايران است كه توسط پژوهشكده انگور و كشمش دانشگاه ملاير برگزار مي شود.

دكتر نوري كنفرانس كشمش و انگور را فرصتي براي بيان ديدگاه هاي جديد و دستاوردهاي علمي نوين محققين دانست و  اذعان داشت كنفرانس انگور و كشمش در چهار محور اصلي مطالعات به زارعي و به نژادي، مطالعات تبديل و نگهداري، مطالعات محيطي و مطالعات علوم اقتصادي و بازار شرايط مناسبي را براي درك پيشرفت هاي علمي و توسعه اقتصادي كشور فراهم مي كند.

وي عناوين محورهاي كنفرانس را اصول و روش هاي به زراعي و به نژادي، اصول و روش هاي تبديل و نگهداري، بيوتكنولوژي و نانو فناوري، مكانيزاسيون ماشين هاي كشاورزي، آفات و بيماري هاي گياهي، آب و هواشناسي و كشاورزي، اثر تغييرات اقليمي بر كشاورزي، مديريت منابع آب و كشاورزي، مديريت اكوسيستم و محيط زيست، بازيافت مواد آلي و مديريت پسماندها، صنايع قضايي و اقتصاد كشاورزي و بازار برشمرد.

دكتر نوري در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت از ميان 298 چكيده مقاله دريافت شده در دبير خانه كنفرانس، 141 مقاله برگزيده شد كه از اين تعداد 42 مقاله مربوط به مطالعات به زراعي و به نژادي، 35 مقاله در محور مطالعات تبديل و نگهداري، 24 مقاله در محورمطالعات محيطي و 40 مقاله نيز در محور مطالعات علوم اقتصادي و بازار مي باشد.

فرماندار شهرستان ملاير نيز گفت  شهرستان ملاير 60 درصد توليد انگور استان همدان و سه درصد سطح زير كشت انگور كشور را به خود اختصاص داده و از هر هكتار باغ انگور ملاير 23 تن انگور برداشت مي‌شود؛ در حالي كه اين رقم در كشور 11 تن در هكتار است.  وي افزود ملاير داراي 10 هزار هكتار تاكستان است كه سالانه 220 هزار تن انگور از آن برداشت مي‌شود و همين موضوع باعث شده كه ملاير به قطب انگور غرب كشور و دومين توليد كننده انگور در كشور تبديل شود.

مهندس خيريانپور دلايل ساخت پژوهشكده انگور و كشمش در دانشگاه ملاير را، اهميت بسيار زياد اين محصول در اقتصاد كشاورزان ملايري دانست و گفت اين شهرستان داراي پتانسيل هاي بالفعل و بالقوه در توليدات انگور و كشمش است.

 وي مكمل هاي توليد انگور در شهرستان ملاير را پژوهشكده كشمش و انگور ، برگزاري كنفرانس ملي انگور و كشمش ، و گمرك ملاير برشمرد و اين سه را سبب ارتقاي كمي و كيفي محصولات كشاورزي شهرستان ملاير دانست.   

مهندس خيريانپور مطالعه در خصوص كاشت ، داشت و برداشت انگور،  چگونگي نحوه انتقال محصول به كارخانه، چگونگي بسته بندي محصولات كشاورزي،  نحوه مقابله با  آسيب هايي كه در اثر بلاياي طبيعي براي محصولات كشاورزي پديد مي آيد را ضروري دانست و افزود برگزاري نخستين كنفرانس ملي انگور و كشمش در دانشگاه ملاير، چشم انداز بسيار مطلوبي را براي بخش كشاورزي اين شهرستان و استان رقم خواهد زد.

در ادامه رئيس جهاد كشاورزي استان همدان به  توانمندي استان همدان در توليد محصولات كشاورزي اشاره كرد و گفت استان همدان با توجه به جمعيت و وسعت از نظر توليدات محصولات كشاورزي و باغي رتبه خوبي در كشور دارد. رنجبر ضرابي افزود: چهار و نيم درصد از محصولات كشاورزي در كشور مربوط به استان همدان است و از اين نظر رتبه نهم را در كشور داراست.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان همدان  ابراز داشت استان همدان در توليد گردو رتبه نخست در كشور، توليد انگور رتبه دوم و در محصولاتي نظير گياهان دارويي، شليل، قارچ، زعفران، آلو سيب و... رتبه هشتم را در كشور دارا است و در اين راستا درصدد هستيم در ديگر محصولات باغي در كشور نيز پيشتاز باشيم.

رنجبر ضرابي گفت استان همدان ظرفيت بالقوه و بالفعل  خوبي در زمينه كشاورزي داراست و آنچه نياز براي اين استان نياز است خلاقيت براي كاشت، برداشت و صادرات محصولات كشاورزي است.

اين مقام مسئول گفت برنامه‌ريزي در معرفي ارقام تجاري، استفاده از روش‌هاي كم آبياري، طراحي و اجراي سيستم‌هاي داربستي جديد، طراحي و اجراي بارگاه‌ها را از مباحث عمده در توليد بهتر انگور عنوان كرد و گفت: در بحث صنايع تكميلي و تبديلي، فناوري و... نيز بايد جداگانه برنامه‌ريزي شود و در بحث صنايع تكميلي مي بايست بهتر عمل شود.

وي همايش انگور و كشمش ملاير را موثر ارزيابي كرد و گفت اين همايش سبب افزايش اطلاعات و آگاهي در خصوص محصولات كشاورزي مي شود و آن را در راستاي وظايف دولت برشمرد.

سخنران اصلي اين همايش دكتر علي عبادي استاد دانشگاه تهران نيز در اين مراسم به بيان عوامل موثر در توليد موفق و اقتصادي انگور اشاره كرد و در خصوص روش هاي داربستي، هرس كردن شاخه هاي درختان مو، انواع آبياري درختان مو، تغذيه درختان مو، سرما گزيدگي، ارقام انگور و ....  به بيان توضيحاتي پرداخت.
شايان ذكر اين همايش با حضور اساتيد و پژوهشگران سراسر كشور و باغداران و فعالان حوزه انگور و كشمش شهرستان ملاير  در دو روز برگزار گرديد و پس از ارائه مقالات علمي در روز نخست همايش با برگزاري گارگاههاي تخصصي و بازديد شركت كنندگان از تاكستان ها و كارخانجات كشمش شهرستان ملاير پایان يافت.





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :