ملايرپرس | malayerpress.com



بهترین کلاس مداحان
كد مطلب : 4677

 به گزارش ملایر پرس به نقل از فارس، مداحی فقط تحریک احساسات نیست، هدایت ذهن‌‌هاست. رهبر انقلاب می فرمایند «‌مداح‌‌ها بدانند چه مى‌‌خوانند و چه مى‌‌گویند... شما ببینید امروز نسل جوان شما و جامعه‌‌‌ شما از خلأ کدام معرفت آسیب مى‌‌‌بینند؛ از کمبود کدام عنصر سازنده‌‌ى اخلاقى رنج مى‌‌برند، آن عنصر اخلاقى را در وجود فاطمه‌‌ى زهرا(سلام‌‌اللَّه‌‌علیها) و در فضایل آن بزرگوار و این وجودهاى مقدس پیدا کنید و به زبان شعر آن را القا و بیان کنید.»

برای شیعیان روزهای محرم و صفر، ایام خاصی است، ایام غمناکی که به گفته‌‌ امام راحل، اسلام را زنده نگه داشته است. روزهایی که کشتی نجات اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) همه را به ساحل محبوب می‌رساند. در این ایام مردم برای شرکت در عزاداری‌ها با بلبلان گلزار حسینی بیش‌تر مأنوس هستند. در گفت‌‌وگویی که با ‌مداح اهل بیت (ع) د‌اشتیم به بررسی اهمیت مداحی، وظایف و شرایط مداح و هم‌چنین آفات مداحی پرداختیم.

فارس: برادر مقدم در ابتدا قدری از بیوگرافی خودتون برامون بگید

کربلایی مهدی امیدی مقدم: به نام حضرت دوست که هر چه دارم از اوست

بنده مهدی امیدی مقدم متولد 1358 ، متاهل و دارای مدرک فوق دیپلم ارتباطات ،گرایش روابط عمومی و کارمند هستم.

فارس: پس مداحی شغل شما نیست؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: مداحی عشق ماست.

فارس: جناب مقدم مداحی رو از چه سالی شروع کردید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: خب من از کودکی علاقه زیادی به قرائت قرآن داشتم و تا 15 یا 16 سالگی بیشتر دنبال قرائت قرآن و اذان بودم و فقط محرم ها در مسجد به نوحه خوانی می پرداختم ولی از آن سالها به بعد علاقمند به مداحی اهلبیت (علیهم السلام) شدم و از 17 سالگی به بعد به صورت حرفه ای وارد وادی مداحی شده و تا الان هم توفیق نوکری اهلبیت (علیهم السلام) رو دارم انشالله که تا لحظه ی آخر هم این افتخار رو از ما نگیرند.

فارس: به نظر شما مداح به چه کسی می گویند؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: خب میتوان گفت مداح یک رهبر معنوی است که مردم را برای یک سفر معنوی به سوی اهلبیت برای ساعاتی هدایت می کند.و در اصل نقش یک رابط را دارد بین مردم و اهلبیت.

فارس: یعنی هر کسی نمی تواند خودش مستقیم به اهلبیت وصل شود و ارتباط برقرار کند؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: خب همین جاست که نقش مداح مشخص می شود چون عموم مردم راه های ارتباط با اهلبیت را شرکت در مجالس آنها می دانند و چه کسی وظیفه این ارتباط را بر عهده دارد؟ مداح اهلبیت. و اگرعموم مردم می توانستند خودشان برای خودشان روضه بخوانند و حالی پیدا کنند و اشکی بریزند مطمئن باشید اینقدر از مجالس اهلبیت استقبال نمی شد.

فارس: از اساتیدی که بهره بردید برامون بگید شنیدیم چند سالی در محضر حاج محمد رضا طاهری بودید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: البته بستگی داره شما از استاد چه تعریفی داشته باشید.گاهی وقتها شما یک جلسه صوتی یا تصویری از یک مداح حرفه ای می شنوید و یا می بینید که ممکن است در همان صدا و تصویری که دیده اید کلی مطلب یاد بگیرید و بالعکس ممکن است مدتها در محضر استادی باشید و چیزی بر اندوخته هایتان افزوده نشود ولی در کل حضور در کلاسهای مداحی خوب است آنهم با اساتید مجرب ولی همه مداحی نیست و اگر بعضی از دوستان فکر می کنند فقط کلاس رفتن در مداح شدن کسی مؤثر است خیر اینطور نیست یادم می آید وقتی از حاج مرتضی طاهری سؤال کردم همین کلاسها کافی است؟ ایشان فرمودند بهترین کلاس "مجلس" است و تا شما در مجلسی نخوانی و این خواندن ها تداوم نداشته باشد محال است مداح شوید.چون باید به صورت عملی بخوانی تا کم کم مهارت پیدا کنی. اما بنده در ابتدا با همان نوارهای صوتی شروع کردم و اولین مداحی را هم که شنیدم مربوط به ایام فاطمیه حاج منصور ارضی (حفظه الله) بود که همین نوار مرا به مداحی علاقمند کرد و اینقدر این نوار را گوش داده بودم که مو به موی آن را حفظ کرده بودم.اما از سال 1383 با شرکت در کلاسها و مجالس حاج محمد رضا طاهری بر اندوخته هایم افزوده شد و در محضر ایشان تا سال 1387 کسب فیض نمودم و خیلی به آموخته هایم افزود. و در برخی از مجالس ایشان ، شورهای پایانی مجلس را بنده می خواندم.کلا در کنار ایشان بودن را یکی از افتخاراتم می دانم .ولی در کل اگر بخواهم از کسانی که چیزی آموخته ام نامی ببرم می توانم از حاج حسن عباسی ، حاج محمدرضا طاهری ،حاج سیدصادق مرعشی ، حاج علی انسانی و حاج محمود کریمی ، حاج سعید حدادیان ، حاج غلامرضا سازگار و در رأس همه ی این بزرگواران حاج منصور ارضی رو نام ببرم که نقش بسزایی در پیشرفت بنده داشتند و الحق که بنده حتی با شنیدن صداهای این عزیزان به ریزه کاری هایی پی بردم که بسیار برایم مؤثر بود مخصوصاً از حاج محمود آقای کریمی.

فارس: گفتید تا سال 87 در محضر حاج محمد رضا طاهری بودید از آن موقع به بعد چه شد این ارتباط قطع شد؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: نه به این شدتی که شما گفتید ولی کمتر توفیق پیدا می کنم خدمت ایشان برسم چون دقیقا همان شبهایی که ایشان مراسم دارند بنده هم در جایی دیگر انجام وظیفه می کنم ولی قلباً ایشان را دوست داشته و به عنوان یک استاد همیشه احترام خاصی برای ایشان قائل هستم و امیدوارم هرجا که هستند سالهای سال در صحت و سلامت کامل و در پناه حضرت و لی عصر(عج) به رسالت نوکری خویش ادامه دهند و ما را از دعای خویش محروم نسازند.

فارس: بزگترین چیزی که در این چند سال محضر حاج آقا طاهری یاد گرفتید چه بوده است؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: خب خیلی چیزها اما شاخص همه اینها می توانم بگویم ایشان در "ادب" و "وقار" و "افتادگی" بی نظیر هستند.

فارس: چرا ما شما را در مجالس مداحان معروف نمی بینیم در حالی که وقتی به سایت سبطین مراجعه کردم دیدم آمار بازدید از مراسم های شما خیلی بیشتر از مراسم های مداحان معروف و مطرح کشور است؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: هذا من فضل الحسین

فارس: به نظر شما در حال حاضر بهترین مداح کشور چه کسی است؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: خب این شامل دوبخش است یک بخش فنی و تخصصی است و بخش دیگرش هم معنوی. در بخش فنی و تخصصی خب هرکه بیشتر زحمت میکشد مسلما موفق تر و بهترین خواهد شد . اما در بحث معنوی به نظر بنده همه مداحانی که توفیق نوکری برای اهلبیت را دارند خوب و بهترینند. چه آنکسی که معروف تر است و چه آن که گمنام است و در یکی از خانه های یکی از روستاهای دورافتاده می خواند همین که توفیق دارند و مدال نوکری برگردنشان است پس بهترینند. و ما در حد و اندازه ای نیستیم که بخواهیم بگوییم که چه کسی بهتر است و چه کسی بدتر. بگذارید راحت‌تر بگم باید دید امام حسین بیشتر به چه کسی نظر دارد.ممکن است امام حسین به یک چایی ریز و کفش جفت کن هیئت خیلی بیشتر از منی که میروم و روی منبر مداحی شان را می کنم نظر داشته باشد.اینکه برخی به شهرتهایی می رسند در این وادی همه مال این دنیاست. معلوم نیست آیا کسی که در دنیا مشهور بوده است آیا پیش اهلبیت هم شهرت دارد؟به قول آن پیر غلام که دیدن دارد گریه میکند گفتند برای چه اشک میریزی گفت راستش من اگر بخواهم اشکهایی را که از مردم برای روضه خوانی گرفته ام حساب کنم شاید از یک استخر هم بیشتر باشد ولی وقتی به خودم نگاه می کنم می بینم برای بیچارگی خودم به اندازه یک پیاله هم اشک نریختم. و همه امیدم به همین اشکهایی است که از مردم بابت روضه اهلبیت گرفته ام خوش است.

فارس: به نظر شما یک مداح موفق کیست؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: کسی که مورد عنایت خاصه حضرات معصومین باشد. یک مداح زمانی موفق است که بتواند دل اهلبیت را بدست بیاورد .حالا از نظر فنی و تخصصی هم خب خیلی مهم است که یک مداح چگونه می خواند ولی از همه بالاتر همان است که در اول عرض کردم.

فارس: برگردیم به سوال اولم فرمودید مداحی شغلتان نیست یعنی از این راه ارتزاق نمی کنید اما این به این معنی است که شما اهل پاکت نیستید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: ببینید مداحی شغل ما نیست و منبع درآمدی ما به حساب نمی آید اما به قول مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند "مداحی علم و هنر است"یعنی هم باید بتوانی خوب بخوانی و با صدایی خوش و هم مطالعه داشته باشی و علم به مصائب اهلبیت ، تاریخ اهلبیت ، وقایع مهمی که در طول عمر با برکت اهلبیت اتفاق افتاده و ...همه اینها مطمئنا یک روزه به دست نمی آید خب زحمت دارد و باید تلاش کرد خود بنده اگر وقتی را که روی مطالعه و برگزاری مجالس اهلبیت می گذارم را صرف درس خواندن میکردم حالا بدون شک 4 تا کارشناسی داشتم . پس همینجوری کسی نمی تواند بگوید من مداح هستم بدون اینکه تلاشی کرده باشد صرف اینکه یک صدای خوبی داشت و توانست 4تا شور هم بخواند . اما این از زمان اهلبیت و رسم آنها بوده است که به مداح اهلبیت صله میدادند و از مادحین قدردانی می کردند.همان صله حالا فقط شکلش عوض شده است ، برخی می گویند پاکت، حق القدم، حق الزحمه و ...

فارس: خب شما پاکت می گیرید یا خیر؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: ببینید شما باید بین پاکتی را که دعوت کننده هدیه می دهد با هر مبلغی ،کم یا زیاد ، یک فرق بگذارید با آن پاکتی را که مداح قبل از رفتن طی می کند و مبلغ را معین می کند و برخی هم قبل از ورود به مجلس پاکتشان را دریافت می کنند . بین اینها فرق است که متاسفانه مردم همه را با یک دید نگاه می کنند.گرچه بنده هیچ وقت یادم نمی آید قبل از مجلس جایی طی کرده باشم که فلان مقدار می گیرم تا بیایم یا وقتی صله ای گرفتم آن را بشمارم و چک و چونه بزنم که اینقدرش کم است.خدارو شاهد می گیرم نه طی کردم نه برای مبلغ ، چک و چونه زدم . هر چی دادند گرفتم و گفتم دست شما درد نکند.حتی شده بارها شهرستانها دعوت کرده و رفتم و اصلا پاکتی نداده اند و حتی به روی خودشان هم نیاوردند.خب این بر می گردد به معرفت دعوت کننده. و بالعکس شده شهرستانی رفتم که علاوه بر پاکتی چشمگیر، سوغاتی و صنایع دستی آنجا را هم به عنوان صله داده اند.البته بنده حتی کسانی را هم که قبل از مجالس طی می کنند و مبلغشان را می گیرند نفی نمی کنم باید با کمال شرمندگی و عذرخواهی از همه ی هیئت داران و سرپرستان هیئت و بزرگترهای مجالس عرض کنم متاسفانه برخی از هیئت دارها تا قبل از اینکه مجلسشان تمام شود چنان استقبال گرم و محترمانه ای از مداح می کنند مخصوصا آنهایی که به صورت یک دهه برنامه دارند چنان مداح را تحویل می گیرند و ...اما به محض پایان مجالس حتی دقایقی را که مداح دیر آمده از پاکتش کم کرده و حتی این بلا سر خود بنده نیز آمده است که این حرف را می زنم وگرنه جسارت به هیچ بزرگواری نمی کنم که 6ماه بعد از محرم تازه طرف یادی از ما نمود و حق القدمی خیلی ناچیز به ما داد آنهم به اصرار یکی از دوستان. خب ببینید ما به عنوان مداح یک وظیفه داریم و شمایی که دعوت کننده هستی یک وظیفه.همه می گویند آقا برای امام حسین بخون نه پاکت ! به خدا قسم حاضرم به جرأت بگم هیچ مداحی برای پاکت نمی خواند ولو اینکه می داند بعد از پایان مجلس پاکتی هم قرار است بدهند. وقتی ما پشت میکروفن میرویم و با استعانت از خداوند و ائمه اطهار شروع به خواندن می کنیم به تنها چیزی که فکر نمی کنیم همان پاکتی است که قرار است بدهند. همش می گویند آقا برای رضای خدا بخوان ! برای امام حسین بخوان ! مگر ما توان تشخیص داریم که چه کسی برای رضای خدا می خواند یا نمی خواند ؟ این را فقط خدا می داند و بس-خب شما هیئت دارها و مسئولین محترم هیئات بیایید برای رضای خدا و رضای امام حسین به مداح امام حسین حق القدمش را بدهید شما بیایید برای رضای امام حسین دل نوکر امام حسین را هم به دست بیاورید ! حرمت امامزاده به متولی آن است. وقتی یک دهه 50 میلیون تومان فقط صرف شام دادن به عزادارها می کنی این مداحی که تمام مجلس را با همه ی سختی هایش برگزار کرده حقش نیست که از او قدردانی شود؟ برخی فکر می کنند این پاکت مزد خواندن مداح است. به خدا یک هزارم آنچه را که اهلبیت قرار است به او بدهند نیست . این پول فقط بابت زحمتی است که او به خودش می دهد و تا مجلس شمای دعوت کننده می آید و برای برگزاری آن مجلس وقتش را صرف نموده وقت خودش را وقت زن و بچه اش را.زن و بچه ما هم حقی گردن ما دارند و متاسفانه فقط مادحین اهلبیت می فهمند بنده چه عرض می کنم که برای مجلسی یک ساعته حداقل 5 ساعت وقت و زمان نیاز دارد. حالا شما ببینید محرم و فاطمیه زندگی یک مداح که حداقل دو مجلس می خواهد برود چه و ضعی پیدا می کند.شاید برای دوماه محرم و صفر زن و بچه ما ، ما را برای دقایقی در روز بیشتر نبینند.

فارس: اهل ورزش هم هستید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: البته الان که خب به ندرت مگر گاه گداری شنایی کنم و تنی به آب بزنم ولی قبلا کاراته کار می کردم و کمربند مشکی کاراته را هم دارم.

فارس: چقدر با سیاست و هیئت و مجالس موافقید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: باید عرض کنم تا جایی که و اقعاً حس کنی دارد تهدیدی بر علیه کشور و نظام و مقدسات و ...می شود، اصلاً خیانت است که حرفی نزنی و بی تفاوت از کنارش بگذری و اینجاست که باید روشنگری کنی آنهم با دلیل و برهان. اما اگر مجالس اهلبیت را تبدیل کنی به انتقال افکار و عقاید خودت به مستمعی که فقط آمده به دور از دنیا و هر چه که در آن است، تا ساعتی را با اهلبیت خلوت کند و اشکی بریزد و توسلی پیدا کند، و از روی اجبار اعتقادات خودت را القاء کنی ،‌نه این را نمی پسندم. الان عصر حجر نیست که کسی مطلع نباشد و خوب و بد را نتواند تشخیص دهد الان عصر ارتباطات و اینترنت و تبادل اخبار و ...حتی شما در یک روستای دورافتاده هم که بروی آن روستایی ساده هم به اندازه خودش چیزهایی را می فهمد. لزومی ندارد من وقتی را که او آمده تا با اهلبیت خودش توسل داشته باشد را صرف القاء عقاید خودم کنم . جالب است وارد هر مجلسی که میشوی نوشته اند برای ارتباط با خدا وسایل ارتباط با دنیا (تلفن همراه)را خاموش کنید .حال که من آمدم از دنیا دور باشم و با خدا ارتباط برقرار کنم و توسلی به اهلبیت داشته باشم چرا باز مرا سرگرم و درگیر دنیا می کنی ؟ و حتی تا ساعتها و روزها ذهن و فکر مرا مشغول حرفهایت؟به نظرم این حق الناس است. ملاک برای ما امر ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب است و خط و مشی را ایشان مشخص می فرمایند. و قتی ایشان به این وضوح روشنگری می نمایند و راه را از بیراه نشان می دهند ،پس لزومی ندارد بنده وقت خلق ا... را بگیرم.

فارس: رابطه ی شما با وعاظ و خطبا و سخنرانان چگونه است؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: اهلبیت علیهما السلام دارای یک صدا و سیما هستند که سیمای آن سخنرانان و خطبا و اهل منبر هستند که تصویر اهلبیت را برای مردم به نمایش می گذارند و صدای آن نیز مداحان، پس این دو در کنار هم می توانند یک صدا و سیمای کامل باشند. و بنده بسیار استقبال می کنم از مجلسی که از وجود یک سخنران بهره می برد.

فارس: این روزها خیلی صحبت از این است که فرزندان برخی از مادحین از تریبون پدر مداح شدند و به شهرت رسیدند. نظر شما در این زمینه چیست؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: البته اینکه کسی از تریبون پدر مداح شده باشد خیر قبول ندارم مداحی اهلبیت فقط عنایتی است از طرف خود ائمه اطهار (علیهم السلام) و آنها این مدال را به هر کس که بخواهند می دهند ولی با این بخش موافقم که اگر فرزند فلان مداحی که الان هم معروف شده است اگر پدرش یک آدم عادی بود و تریبونی در اختیار نداشت این فرزند با این صدا ، معروف شدنش تقریبا محال بود. ما خیلی مداحانی را داریم که الحق صداهایی آسمانی دارند و خیلی هم زیبا می خوانند ولی چون در شهرستانهای دورافتاده هستند و کسی صدای اینها را نمی شنود در همان گمنامی خود باقی می مانند.

فارس: شعرها و سبکهایتان را از کجا تهیه می کنید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: به قول قدیمیها هر آنکس که دندان دهد نان دهد.آن بزرگواری که مدال مداحی اهلبیت رو به گردن ما انداخت هیچ وقت هم برای شعر و سبک مجالسش مارو لنگ نگذاشته.لطف حسین مارا تنها نمی گذارد- گر خلق وا گذارد او وا نمی گذارد.ولی یک گله دارم از برخی شعرای اهلبیت متاسفانه برخی از آنها شعر را برای مداح اهلبیت می گویند نه برای اهلبیت. به عنوان مثال اگر بنده شعری را بخواهم که برایم بسراید زمین تا آسمان با شعری که مثلا برای یک مداح معروف می سراید فرق دارد . شعری که به بنده میدهد شاید اینقدر ضعیف باشد و بالعکس .ولی شعرای اهلبیت مطمئن باشند شعرشان در دستگاه اهلبیت خوانده می شود منتها یکی شاید مثل بنده با صدای انکر الاصواتش نتواند خوب بخواند و یکی مثل مثلا آقای کریمی خوب بخواند ولی هر دویمان در مجالس اهلبیت می خوانیم و این بد یا خوب خواندن مادحین چیزی از اجر و مزد شاعر اهلبیت کم نخواهد کرد.

فارس: بیشتر مجلس شما با روضه خوانی اداره می شود یا سینه زنی ؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: خب مجالس بنده معمولا یک ساعت تا یک ساعت و ربع به طول می انجامد و معمولاً سعی می کنم از روضه تا زمینه و واحد و شور را دریک مجلس بگنجانم . همه چیز در حد تعادل است .

فارس: آیا از شما تا حالا انتقاد شده است و اصولا آدم انتقاد پذیری هستید؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم: اگر آن شخصی که انتقاد می کند واقعا تخصص داشته باشد در این زمینه آری به دیده منت و سعی میکنم انتقادش را در مسیر اصلاح به کار ببندم اما اگر نه ، ببینم طرف بدون داشتن ذره ای تخصص انتقاد می کند خیلی توجه نمیکنم و سعی می کنم وارد بحث نشوم.

فارس: جناب مقدم با شنیدن هر کدام از این کلمات که می گویم فقط در یک جمله اولین چیزی رو که به ذهنتون میرسه بفرمایید.

فارس: امام حسین (علیه السلام)

کربلایی مهدی امیدی مقدم:عشق

فارس: امام حسن(علیه السلام)

کربلایی مهدی امیدی مقدم:غریب

فارس: هیئت

کربلایی مهدی امیدی مقدم:وعده گاه

فارس: حاج منصور ارضی

کربلایی مهدی امیدی مقدم:سوز

فارس: حاج محمدرضا طاهری

کربلایی مهدی امیدی مقدم:ادب

فارس: حاج محمود کریمی

کربلایی مهدی امیدی مقدم:هنرمندو خلاق

فارس: حاج سیدمجید بنی فاطمه

کربلایی مهدی امیدی مقدم:گام بالا

فارس: کربلایی جواد مقدم

کربلایی مهدی امیدی مقدم:لطافت

فارس: حاج عبدالرضا هلالی

کربلایی مهدی امیدی مقدم:بی شیله پیله

فارس: کربلایی مهدی امیدی مقدم

کربلایی مهدی امیدی مقدم:منظم(چون هیچ وقت نشده به مجلسی دیر برسم و صاحب مجلس را منتظر بگذارم . مگر در شرایطی خیلی خاص و غیر منتظره و پیش بینی نشده)

فارس: کربلا

کربلایی مهدی امیدی مقدم:آرزو

فارس: حضرت زینب(سلام الله علیها)

کربلایی مهدی امیدی مقدم:کوهی از صلابت

فارس: پاکت

کربلایی مهدی امیدی مقدم:باز گیردادی ها...!

فارس: مستمع

کربلایی مهدی امیدی مقدم:اهل دل

فارس: شهدا

کربلایی مهدی امیدی مقدم:سعادت

فارس: حاج غلامرضا سازگار

کربلایی مهدی امیدی مقدم:بی نظیر در تواضع

فارس: به عنوان آخرین سوال توصیه ی شما به کسانی که میخواهند مداح شوند و علاقه به مداحی دارند چیست باید از کجا شروع کنند؟

کربلایی مهدی امیدی مقدم:اولا بنده در حدی نیستم که توصیه ای به این عزیزان داشته باشم ولی برخی از دوستان به بنده مراجعه کرده و همین سوال را مطرح می کنند در حالی که اصلا صدای خوبی هم ندارند. به نظر بنده مهم نیست که یک مداح شوی ولو اینکه لازمه ی اصلی مداحی داشتن صدایی خوب است ولی مهم این است که یک نوکر قابل و مورد رضای اهلبیت باشی به نظر بنده یک نوکر خوب بودن ،یک سینه زن و میاندار خوب بودن، یک چایی ریز خوب و باصفا بودن، یک کفش جفت کن با صبر و حوصله بودن، یک گریه کن مخلص و رقیق القلب بودن، یک ...و یک...همه اینها یک افتخار است . مهم این است که در دستگاه اهلبیت یک گوشه از کار را بگیری. در این دستگاه تنها جایی است که همه در یک سطح هستند چه آنکه مداحی میکند و چه آنکه کفش جفت می کند همه را " نوکر " خطاب می کنند و این افتخار است.

 

 





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :