ملايرپرس | malayerpress.com



سرمایه های ورزشی ملایر
كد مطلب : 4689

به گزارش ملایر پرس به نقل ازایسنا  شهرستان ملایر بادارا بودن پنج شهر و چهار بخش از لحاظ تعداد جمعیت، دومین شهر استان همدان  به شمار می رود. شهرستانی که در عرصه ورزش می درخشد.

 این وضعیت شاخص چه در ورزش قهرمانی و چه در عرصه مدیریت طی سال های گذشته خود را بروز داده و آخرین افتخار ملایری ها هم به انتخاب وزیر ورزش و جوانان باز می گردد.

زادگاه محمود گودرزی که چند روز پیش از مجلس برای تصدی وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد گرفت شهرستان ملایر است. کیومرث هاشمی ملایری دیگری است که اولین انتصاب دروزارت ورزش و جوانان دولت تدبیر را به خود اختصاص داد و در زمان سرپرستی صالحی امیری از وی حکم مشاور وزیر گرفت. میرولد که این روزها به عنوان معاونت سیاسی وزارت کشور مشغول به فعالیت است دیگر مردی است که سال ها در باشگاه استقلال تهران به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره فعالیت کرد.

جدا از این نفرات در عرصه قهرمانی هم ملایر حرف ها برای گفتن داشته است. صادق گودرزی نایب قهرمان المپیک و جهان، پدرش سعید گودرزی سرمربی سابق تیم ملی کشتی، برادران مصطفی جوکار، علی رضا رضایی منش، جلال لطیفی و زهرا جعفرپور که در ذیل به تک تک این نفرات اشاره ای خواهیم داشت.

وزیری که کابینه را تکمیل کرد

پس از آن که مجلس شورای اسلامی به نصرالله سجادی، سومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان رأی اعتماد نداد، حسن روحانی در ۱۹ آبان ماه ، محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. چهار روز قبل صلاحیت گودرزی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و وی با کسب ۱۹۹ رأی موافق ، ۴۴ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع توانست به عنوان وزیر ورزش و جوانان از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

گودرزی در سال 1334 و در شهرستان ملایر متولد شده است. در سوابق کاری وی ریاست فدراسیون تیراندازی کشور، معاونت فنی سازمان تربیت بدنی، مسئول تربیت بدنی جهاد دانشگاهی، مدیر کل تربیت بدنی دانشگاه تهران، مشارکت در بنیان گذاری دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، معاونت اداری و مالی دانشکده تربیت بدنی، مشاور آموزشی و تحقیقاتی رئیس سازمان تربیت بدنی، بنیانگذار انستیتوی تربیت داوران و مربیان کشور و رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران به چشم می خورد.

هاشمی و بازگشت به سئول

بدون تردید نام کیومرث هاشمی با مدیریت در ورزش کشور گره خورده است. مردی که در سال 1344 در ملایر متولد شده است. هاشمی در دولت جدید با سمت مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان فعالیت خواهد کرد.

وی سال های سال در ورزش بوده و به هیچ عنوان با این عرصه بیگانه نیست. هاشمی دارای کارت مربی گری درجه C در فوتبال و همچنین درجه دو در رشته دو و میدانی است.

معاونت تربیت بدنی ملایر، مدیرکل تربیت بدنی استان های همدان و یزد، معاونت دفتر آمار و اطلاعات سازمان تربیت بدنی، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون ورزشی کشور و .... از جمله سمت های سال های گذشته وی محسوب می شود.

البته هاشمی از سال های 85 تا 88 فعالیت در پست هایی چون سرپرست فدراسیون فوتبال، رئیس ستاد مبارزه با دوپینگ كشور، دبیر شورای عالی المپیاد ورزش ایرانیان، نماینده ایران برای شركت در جلسات كمیته بین‌المللی ورزش و تربیت‌بدنی سازمان یونسكو را هم تجربه کرده است. اما وی از سال 88 به عنوان معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش معرفی و در کنار یک همدانی دیگر یعنی حمید رضا حاجی بابایی در یک وزارتخانه مشغول به کار شد تا اینکه وی با روی کار آمدن دولت جدید مجدد به ورزش بازگشته و می خواهد چون گذشته یکی از چهره های تاثیرگذار ورزشی باشد.

یک ملایری کنار استقلال، تیمی که بر بام آسیا ایستاد

سید کاظم میرولد که چندی پیش به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد هم اصالتا ملایری است. میرولد در حالی به این سمت منصوب شده که دارای سوابق ورزشی درخشانی است.

او در تیم تاج ملایر فوتبال بازی می کرده و حتی در زمان ریاست مهرعلیزاده در سازمان تربیت بدنی، برای مدت کوتاهی نامش به عنوان یکی از گزینه های مدیرعاملی استقلال تهران به گوش می رسید.

او در زمان مدیرعاملی سیدکاظم اولیایی و ریاست هیات مدیره این تیم، علی آقامحمدی در باشگاه استقلال تهران که قهرمانی این تیم در آسیا را رقم زدند، مدت ها به عنوان عضو هیات مدیره این باشگاه فعالیت داشت.

نایب قهرمان المپیک و افتخار ملایری ها

اما در عرصه قهرمان پروری هم شهرستان ملایر عملکرد درخشانی داشته است. نام صادق گودرزی نایب قهرمان المپیک لندن در ویترین ورزشی ملایر می درخشد.

او در سال 1366 در ملایر به دنیا آمده است. کشتی‌گیر دسته ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد کشورمان تا به حال مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۹ و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ ژو را کسب کرده‌است.

وی همچنین مدال نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۰ در مسکو و مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۰۹ در هرنینگ دانمارک را دارد. گودرزی در کنار این افتخارات مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن را نیز به کارنامه درخشان خود افزوده است.

عدم تیمداری همدانی ها در لیگ برتر سبب شد تا گودرزی امسال برای تیم خونه به خونه بابل به روی تشک برود.

مهم ترین عامل موفقیت گودرزی شاید حامی او یعنی پدرش سعید گودرزی باشد که سابقه سرمربی گری تیم ملی کشتی آزاد کشورمان را در کارنامه دارد.

این برادران دوست داشتنی!

در کشتی ملایر نام برادران مصطفی جوکار هم به چشم می خورد. مسعود و میثم که اولی مثل صادق گودرزی بر سکوی دوم المپیک ایستاده است.

مسعود مصطفی جوکار در سال 1356 در ملایر به دنیا آمد. کشتی‌گیر آزادکار سابق ایرانی که مدال نقره المپیک ۲۰۰۴ آتن را در وزن ۶۰ کیلوگرم به دست آورده‌است. یکی از حوادث مهم دوران ورزش او در بازی‌های آسیایی بوسان ۲۰۰۲ اتفاق افتاد که در ترکیب تیم ملی قرار داشت اما به دلیل عدم اطلاع مسئولان تیم از زمان مسابقه او در سالن حاضر نبود و از دور مسابقات حذف شد.

میثم جوکار هم متولد ١٣٦٣ در ملایر است. او دو بار نايب قهرمان آسيا شده و طلاي مسابقات بين المللي روسيه، تركيه و آذربايجان را هم در کارنامه دارد. این کشتی گیر خوش تکنیک در سال 2004 به همراه تیم ملی در المپیک پکن حاضر شد و برخلاف شایستگی فراوان نتوانست روی سکو برود.

از دیگران چه خبر؟

شاهین نصیری، قهرمان ملایری وزنه برداری آسیا، مدد نصیری سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری کشور، محمدرضا میرزایی قهرمان مسابقات کشتی پیشکسوتان جهان، علیرضا رضایی منش مربی تیم ملی کشتی نوجوانان کشور، جلال لطیفی قهرمان کشتی آسیا و محمد قنبری قهرمان پاورلیفتینگ آسیا از دیگر مردان پرافتخار ملایر در ورزش هستند.

اما از کنار نام زهرا جعفرپور هم نمی توان به راحتی عبور کرد. دختری که تا به حال چهار رکورد جهانی به نام خود ثبت کرده است.

نخستین رکورد جهانی این دانش آموز ملایری در چرخش حلقه (هلاهوپ) در مهرماه سال 90 به مسافت یک کیلومتر و 524 متر در مدت زمان 24 دقیقه در مجموعه ورزشی انقلاب تهران به ثبت رسید.

او دو رکورد دیگر هم داشته که یکی به چرخش حلقه به صورت ثابت و ایستاده و دیگری به چرخش حلقه همزمان با بالا رفن از پله های برج میلاد تهران برمی گردد. اما آخرین رکورد این دختر 9 ساله به بیشترین و قوی ترین ضربات دلیا به میت تکواندو مربوط می شود، جایی که زهرا جعفرپور چندی پیش در برج میلاد تهران موفق شد رکورد جهانی 105 ضربه دلیا به میت تکواندو در یک دقیقه را به نام خود ثبت کند

 





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :