ملايرپرس | malayerpress.com



مادر بهترین قصه گوست
كد مطلب : 5356

به گزارش ملاير پرس به نقل از فارس، کارگاه «اساتید قصه گویی» با اجرای حمید هنرجو و بیان تاثیرات قصه گویی برای کودکان و نحوه انتخاب قصه و ویژگی ها و شرایط لازم آن، در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب در سالن فرهنگسرای کتاب برگزار شد.

هنرجو ضمن بیان اینکه کلید ارتباط والدین با خردسال و کودک کلمه است، گفت: تعدادی از واژگان ممکن است در آغاز دوران طفولیت، به دلیل اینکه کودک هنوز وارد مرحله آکادمیک تربیتی و آموزشی نشده، ملموس نباشد. بنابراین، والدین باید بتوانند ارتباط مناسبی با کودک از این طریق ایجاد کنند.

این شاعر و نویسنده درباره اینکه چه کسی بهتر است بار قصه گویی را به دوش بکشد، گفت: کودک بیشتر مایل است از زبان مادر قصه را بشنود. چرا که قصه در ذهن و تخیل و عواطف کودک تاثیرگذار است و موجب تولید هیجان می شود. علاوه براین، حیوانات در قصه گویی برای کودکان جنبه عاطفی پیدا می کنند و بیشترین تاثیر را بر او می گذارند. در میان حیوانات نیز خرگوش، آهو و گربه بیش از دیگر حیوانات در ذهن کودک اثر می گذارد و بار عاطفی ایجاد می کند.

حمید هنرجو در ادامه افزود: قصه خواندن برای کودک مانند یک شالوده اساسی از لحاظ آموزشی عمل می کند و نقش قابل توجهی در زندگی و اساس آموزش و فرهنگ سازی او دارد. در حقیقت نگاه ما باید این باشد که با قصه و داستان به کودک تشخص دهیم و با رشد اجتماعی او مبنای یک زندگی فکری و اجتماعی را به کودک خود آموزش دهیم.

خالق اثر «عروسی درخت» درباره ایجاد فضای مناسب برای قصه گویی افزود: ما حقیقتا نیاز داریم (به قول اهالی سینما) یک لوکیشین برای ارتباط با کودک ایجاد کنیم. این مکان می تواند اتاق خواب کودک باشد. بهتر است قصه گویی را برای زمان قبل از خواب تنظیم کنیم. اتفاق قشنگی است که بچه ها با قصه و رویا پردازی به خواب بروند.

این تحلیلگر فرهنگی انتخاب قصه را نیازمند مشاور و کارشناس فرهنگی تربیتی دانست و تاکید کرد: همچون بقیه حوزه ها در حوزه فرهنگی نیز پدر و مادر باید خود را نیازمند بدانند که به یک قصه نویس و مشاور مراجعه کند و درباره نوسانات کودکانشان صحبت کنند و از او کمک بگیرند. نویسنده کودک می تواند مشاوره های کارآمد برای تربیت کودک ارائه دهد. اینکه با چه نگاه و زاویه دیدی قصه را انتخاب کنیم و با قصه و قصه گویی نردبان رشد فکری کودک را شکل دهیم. 

نشست های اساتید قصه گویی همه روزه در دو نوبت صبح ساعت 10 و عصر ساعت 15:30 در محل فرهنگسرای کتاب واقع در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار می شود که ضمن آموزش قصه گویی برای کودکان به خواندن قصه ای برای مخاطبان می پردازد





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :