ملايرپرس | malayerpress.com



جُنگ فجر یا جُنگ ...؟
كد مطلب : 5691

به گزارش ملاير پرس در اين يادداشت انتقادي آمده اس:

جُنگ فجر یا جُنگ ...!!
چند روزی بود که در سطح شهر شاهد بنر تبلیغاتی برگزاری "جُنگ فجر" در شهر ملایر بودم. لذا مترصد وقت مناسبی بودم تا همراه خانواده برای رفع خستگی و ایجاد نشاط و سرگرمی بچه ها، جهت دیدن برنامه های شاد و مفرح " جُنگ فجر" بلیط تهیه کرده و به محل برگزاری جُنگ برویم. عصر روز یکشنبه 11 بهمن بود که بعد از تهیه بلیط با کلی ذوق و شوق به سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم و با نیم ساعت تاخیر برنامه های "جُنگ فجر" شروع شد.
خلاصه عرض می کنم: از حدود یک ساعت و نیم مدت اجرای برنامه(مجری- تئاتر- شو- اجرای موسیقی- دکلمه)، متاسفانه بیش از هشتاد درصد آن به رقص و ترانه سرایی گذشت. حرکات زننده دیگر و شعر و دکلمه خوانی پر از فحش و تعابیر ناسزای آقای ....(بمب خنده معروف ملایری) هم برنامه را تکمیل کرد! علی رغم میل باطني به ادامه حضور در برنامه در دقایق اولیه، عمدا تا پایان برنامه نشستیم و تماشا کردیم تا شاید حد اقل شاهد یک برنامه خنثی و بدون بدآموزی(خوب و مثبت که بی خیال) باشیم و با اندک دلخوشی مراسم را ترک کنیم ولی هیهات!!
و اما چند نکته:
1. خنداندن و سرگرم کردن مردم و مخاطبین با توسل به هر راه و روشی(اعم از حرکات سخیف و کلمات رکیک و...) بدون لحاظ فرهنگ عمومی جامعه و ارزشهای عامه مردم، به نوعی غفلت و شاید خیانت در ساحت فرهنگ و هنر باشد. فرهنگ و هنری که باید در خدمت سلامت و نشاط جامعه در جهت رشد و تعالی قرار گیرد، متاسفانه وسیله القای ولنگاری و بی ادبی و بی هنری شده و در نهایت موجب تخریب چهره هنر و فرهنگ خواهد شد.(هنر و فرهنگ بر ضد هنر و فرهنگ)
2. به اجرای چنین برنامه هایی که نه تنها کوچکترین ارتباطی با فرهنگ- اسلام- انقلاب اسلامی و دهه فجر ندارد بلکه سراسر ضد ارزشها و خلاف فرهنگ عامه مردم می باشد، حداقل به اسم دهه فجر و به بهانه یادبود ارزشهای مردم بیچاره، مجوز اجرا نداده و مورد تبلیغات گسترده قرار نگیرد.
3. همانطور که در بنرهای تبلیغاتی مشاهده شد، متاسفانه این برنامه با همکاری اداره فرهنگ! و ارشاد اسلامی! ملایر هماهنگ و برگزار گردیده که واقعا جای تامل و پاسخگويي دارد!
4. به گفته مجری و مسئولین برگزاری، وظیفه اصلی اجرای برنامه "جُنگ فجر" را گروه فرهنگی هنری "یاس کبود" به عهده داشتند که با توجه به نام خاص گروه مذکوركه به عنوان نمادي ارزشي شناخته مي شود، پیشنهاد عاجزانه می شود اینگونه برنامه های لهو و ضد ارزشی را لااقل در قاب مفاهیم و تعابیر مذهبی تزئين نكنيد.
5. خیلی ها به یاد دارند حدود 10 - 15 سال پیش، جُنگ های شادی در همین شهر برگزار می شد که سراسر خنده و شادی، موسیقی، مسابقات مفرح و هیجانی مثل ماست خوری و...، اهدای جایزه، اجرای گروههای سرود، تئاتر، و... بدون بدآموزی و هرزگی و لمپنیسم ... .
6. و حالا با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی و در دهه فجر و یادبود انقلابی که داعیه دار نشر اهداف و آرمانهای انسانی - اسلامی در سطح جهان است، مشاهده اینقدر عقبگرد و پسرفت در حوزه فرهنگ و ارشاد! جای بسی تامل و پاسخگویی توسط کلیه مسئولین شهر و همچنین مطالبه و پرسشگری مردم عزیزمان دارد!!
7. عدم وجود گروههای فرهنگی قوی تر و پر محتوی تر، و یا انفعال و بی برنامگی دستگاههای متولی فرهنگ می تواند از علل قابل بحث در این خصوص باشد. گرچه ریشه یابی و بررسی اینگونه تناقضات و تضادها در برنامه های فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی جامعه بشدت احساس شده و اهمیت بسزایی در آسیب شناسی و اصلاح حرکت ادامه دار انقلاب اسلامی خواهد داشت.
8. نکته پایانی اینکه در روزی که اینجانب برای مشاهده برنامه حضور یافتم، برنامه "تقلید صدا" و برنامه "خاله مینا و دردونه" به دلیل عدم حضور عوامل مربوطه اجرا نگردید. لذا احتمالا نقاط قوت دو برنامه فوق از اظهار نظر اینجانب به دور ماند. همچنین از مجری برنامه که تنها شخص فعال روی سن بودند که با خویشتنداری، در مراسم رقص و بدگویی سایرین، بصورت مستقیم وارد نشد تشکر می نمایم. در ضمن از کلیه مسئولین محترم خصوصا مسئولین فرهنگی شهرستان استدعا دارم شخصا در معیت خانواده محترمشان در "جُنگ فجر94" حضور یابند و از نزدیک در جریان کم و کیف نمونه ای از جریان فرهنگی انقلاب قرار گرفته و لحظات شاد و مفرحی را در کنار مردم فرهنگ دوست ملایر سپری نمایند.

نويسنده:س.ف





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :