ملايرپرس | malayerpress.com



آیت‎الله میرشاهولد، شاهکار ملایر در مبارزات علیه شاه
كد مطلب : 5700

به گزارش ملایر پرس به نقل از فارس، دهه فجر یادآور روزهای پرخروش انقلاب در سال 57 و از خودگذشتگی مردان و زنان بزرگی است که با نثار خون خود در برابر دژخیمان رژیم ستم‌شاهی از جان خود گذشتند تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر نشست.

یکی از مردان بزرگ و رهبران انقلابی که تلاش‌های زیادی برای پیروزی انقلاب اسلامی در ملایر انجام داد؛ آیت‎الله سید محمد میرشاهولد بود که امروز نامش به عنوان یکی از ماندگارترین شخصیت‌های کشور در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید میرشاهولد فرزند دوم آیت‌الله میرشاهولد در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس به خصوصیات و شخصیت این مبارز انقلابی پرداخت.

وی با اشاره به زندگینامه پدرش اظهار کرد: پدرم در سال 1309 هجری شمسی در خانواده‌ای بزرگ و مذهبی از سادات علوی در شهرستان ملایر به دنیا آمد.

فرزند آیت‌الله میرشاهولد با اشاره به اینکه پدر بزرگوار سید محمد نیز از سادات بزرگ شهر ملایر بود و در بین مردم جایگاهی ویژه داشت، گفت: وی نیز برنامه‌های مختلف مذهبی از جمله برپایی نماز جماعت، جلسات دینی و قرآنی و برنامه‌های عزاداری در ایام محرم را با وجود خفقان دوران پهلوی برای مردم ملایر برگزار می‌کرد.

وی با اشاره به نبوغ سرشار سید محمد میرشاهولد در کودکی بیان کرد: وی بعد از ورود به مدرسه دوران ابتدایی را در شهر ملایر گذراند و در پایان دوره ششم ابتدایی در بین شهرستان‌های ملایر، نهاوند و تویسرکان به عنوان شاگرد برتر رتبه اول را کسب کرد و برای ادامه تحصیل در مدارس عالی بورسیه شد.

میرشاهولد تصریح کرد: با این وجود وی به خاطر علاقه وافر به فراگیری علوم دینی و مذهبی، راه حوزه علمیه را انتخاب کرده و در سال 1322 به عنوان طلبه وارد حوزه جدیدالتأسیس شهر ملایر شد.

وی افزود: در آن زمان مدیر حوزه علمیه شهر ملایر آیت‌الله شهاب‌الدین مصطفوی بود که مرحوم میرشاهولد ضمن کسب علم و دانش و فیض از محضر وی پس از گذراندن دروس مقدماتی و سایر سطوح آن دوره‌ از محضر اساتید حوزه علمیه ملایر با مشورت پدر راهی حوزه علمیه قم می‌شود.

* تمام دوران زندگی آیت‎الله میرشاهولد مجاهدت بود

فرزند مرحوم میرشاهولد در ادامه افزود: پدرم بعد از ورود به حوزه علمیه قم در محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله مرعشی نجفی، گلپایگانی و شهید صدوقی و مرحوم آیت‌الله بروجردی و دیگر علمای آن زمان، سطوح عالی حوزه علمیه را فراگرفت.

وی گفت: وی طی 12 سال اقامت در شهر مقدس قم به علت بیماری از ناحیه چشم به تهران عزیمت کرده و در مدت سه سال نیز در شهر تهران از محضر سایر علما بهره برد و مدارج بالای علم و فقاهت را کسب کرده و به درجه اجتهاد نائل شد.

میرشاهولد در ادامه با اشاره به طی مراحل زندگی این عالم مجاهد بیان کرد: آیت‎الله میرشاهولد بعد از آن در سال 1337 به زادگاه خود یعنی ملایر برمی‌گردد که بازگشت وی با رحلت آیت‎الله مصطفوی مؤسس حوزه علمیه ملایر همزمان می‌شود.

وی تصریح کرد: در این برهه با وجود بازگشت مرحوم پدرم به ملایر مردم ملایر از وی درخواست می‎کنند که دیگر به قم برنگردد و در این شهر به عنوان رئیس حوزه علمیه به ترویج دین و احکام اسلامی بپردازد.

فرزند آیت‎الله میرشاهولد با اشاره به خدمات ارزنده این عالم ربانی از همان سال‌های 37 به بعد گفت: با آغاز نهضت امام خمینی (ره) در سال 42 آیت‎الله میرشاهولد نیز رهبری مبارزات علیه شاه را در شهرستان ملایر به دست گرفته و فعالیت‌های مبارزاتی خود علیه رژیم پهلوی را آغاز می‌کند.

وی ساخت مساجد و کتابخانه‌ها، رسیدگی به امور محرومین و فقرا، رفع مشکلات مردم در امور مختلف، برگزاری جلسات و برنامه‎های دینی و مذهبی را سرلوحه کار خود قرار داده و در این زمینه به فعالیت می‎پردازند.

میرشاهولد با اشاره به دوران فعالیت‌های مبارزاتی این عالم ربانی از سال 42 تا سال 57 در مورد آغاز مبارزات و فعالیت‌های انقلابی وی گفت: پدرم در سخنرانی‌های خود در مورد انقلاب و همچنین پخش اعلامیه‌‌های امام (ره)، مردم را راهنمایی و آنها را به مبارزه علیه رژیم دعوت می‌کند.

وی بیان داشت: مرحوم پدرم در آن زمان اعلامیه‌های امام راحل را دریافت کرده و با کمک دیگر مبارزان انقلابی که تأثیرگذارترین آنها مرحوم شیخ صادق عباسی، حجت‌الاسلام ترابی و برادرش، آقایان پورکریمی، گلستانه، روحانی و ... بودند بین مردم توزیع و تکثیر می‌کرد.

*آیت‎الله میرشاهولد بدون ترس از ساواک، نماز جماعت برگزار می‌کرد

فرزند آیت‎الله میرشاهولد با اشاره به برگزاری نماز جماعت در مسجد حسیب‎خانی که بعد از پیروزی انقلاب به نام مسجد «انقلاب» در شهر ملایر نام‌گذاری شد، گفت: پدرم در این مسجد بدون توجه به حکومت نظامی و تهدیدات ساواک نماز جماعت و مجلس را برگزار کرده و مردم را به مبارزه فرامی‌خواند.

وی با اشاره به یکی از خاطرات مبارزاتی پدرش گفت: ایام محرم بود و نیروهای ساواک مسجد را محاصره کرده بودند، وی به خاطر حفظ جان مردم اجازه داد مردم مسجد را ترک کنند، بعد از آن نیروهای رژیم پدرم، من و برادر بزرگم را دستگیر کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند و تا نیمه‌شب ما را در شهربانی نگه داشته و شکنجه کردند.

میرشاهولد گفت: با وجودی که در دوران مبارزات انقلابی، وی بارها از سوی نیروهای ساواک دستگیر شد اما همچنان به مبارزات خود ادامه داد.

وی به مبارزات آیت‎الله میرشاهولد طی سال 57 اشاره کرد و گفت: مبارزات این عالم ربانی به همراه سایر مبارزان مردم انقلابی ادامه یافت تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

*حمله به مشروب‌فروشی شهر ملایر

فرزند آیت‎الله میرشاهولد با بیان اینکه منزل ما از همان سال‌های قبل از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از پایگاه‌های تبلیغاتی انقلاب تبدیل شده بود، گفت: در بسیاری از مواقع آشپزخانه، تنها جایی بود که خانواده می‌توانستند از استفاده کنند، چون تمام قسمت‌های منزل پر از جمعیتی بود که پای سخنرانی‌ پدرم می‌نشستند و برنامه‌های تظاهرات علیه رژیم را در قسمت‌های مختلف شهر برنامه‌ریزی می‌کردند.

وی در ادامه افزود: حتی زمانی که سلاح‌های شهر در زمان پیروزی انقلاب جمع‎آوری شده بود این سلاح‌ها تا مدتی در منزل ما نگهداری می‌شد.

میرشاهولد با بیان اینکه همه خانواده در کنار پدر بودیم و در لحظه لحظه مبارزات وی را همراهی می‌کردیم، گفت: بنده که آن موقع 17 سال داشتم بیشتر با وی بودم.

وی ادامه داد: در آن زمان به خاطر دارم همزمان با روزهای پرشور و نشاط اوج پیروزی انقلاب با تعداد زیادی از مبارزان و جوانان انقلابی به تنها مشروب‌فروشی شهر ملایر حمله کردیم و همه شیشه‎های مشروب را داخل خیابان ریخته و به آتش کشیدیم که چند مورد از عکس‎های آن موجود است.

میرشاهولد با بیان اینکه تعدادی زیادی از عکس‌های دوران مبارزات آیت‎الله میرشاهولد توسط ساواک تهیه می‌شد، گفت: عکس‌هایی که در حال حاضر در بین مرکز اسناد انقلاب اسلامی شهرستان موجود است بعداً به دست ما رسیده و ساواک این عکس‌ها را از وی تهیه می‎کرد تا بتواند بیشتر این مبارز انقلابی و سایر مبارزان را زیر نظر داشته باشد.

*آیت‎الله میرشاهولد، نخستین امام جمعه ملایر

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حکم حضرت امام خمینی (ره)، وی به عنوان نخستین امام جمعه ملایر منصوب شد که بعد از دو سال به علت شدت بیماری استعفا داد.

فرزند آیت‌الله میرشاهولد یادآور شد: مجدداً از سال 1375 پدرم در جوار آیت‌الله فاضلیان، امام جمعه‌ ملایر به عنوان امام جمعه موقت رهبری امور این شهر را برعهده گرفت.

وی به رمز ماندگاری این عالم بزرگ اشاره کرد و گفت: وی از همان دوران روحانیت مردم‌داری و ارتباط صمیمانه خود را با اقشار مختلف را حفظ کرده بود و تا پایان عمر بابرکتش نیز همین ارتباط صمیمی وجود داشت.

میرشاهولد افزود: سال‌های اول پیروزی انقلاب همه امور اعم از امنیت شهر، امور سیاسی، وضعیت خوار و بار شهر، امور مذهبی و ... به رهبری وی انجام می‌شد و فشار کاری زیادی داشت که بعد از آن کارها تقسیم شد و مقداری از فشارهای کاری وی کمتر شد.

وی با بیان اینکه این عالم ربانی چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن به محرومین و یتیمان نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: وی همیشه به خانواده‌های بی‌سرپرست و یتیم و فقیر سر می‌زد، برای آنها زغال فصل زمستان، خوار و بار و نیازهای اساسی را تهیه کرده و هر کاری که از دستشان می‌آمد دریغ نمی‌کرد و تنها هدفشان رضای خدا بود.

میرشاهولد با اشاره به اینکه بیت این عالم ربانی به روی همه مردم به ویژه فقرا و نیازمندان باز بود، تصریح کرد: کسی در زندگی ماندگار می‌شود که خدامحور باشد و اخلاص در کارش رمز ماندگاری وی بود.

*«روز ملی ملایر» به نام آیت‎الله میرشاهولد ثبت شده است

وی با بیان اینکه بیت وی بعد از رحلت جان‌گدازشان در 21 بهمن سال 84 به روی هیچ‌کس بسته نشد، گفت: در حال حاضر نیز دفتر و منزل ما به روی همه دوستان و مردم بزرگوار ملایر باز است.

فرزند آیت‌الله میرشاهولد افزود: در حال حاضر نیز برنامه‌های مذهبی و مناسبتی چه در ایام محرم، ماه رمضان و دیگر ایام سال در منزل وی برقرار بوده محبان و دوستداران خاندان اهل بیت (ع) در این مراسم حضور دارند.

میرشاهولد گفت: پدرم در زمینه کتاب‌های علمی و مذهبی نیز تألیفاتی دارد که مهم‌ترین آنها «ستاره درخشان»، «مهدی منتظر»، «شیعه و رجعت»، «تفسیر سوره حمد» است.

وی با اشاره به اینکه پدرش در سن 75 سالگی در 25 بهمن ماه سال 84 همزمان با ایام محرم دار فانی را وداع گفت، افزود: پیکر مطهر وی در جوار قبه منور امامزاده عبدالله (ع) ملایر به خاک سپرده شد.

فرزند آیت‌الله میرشاهولد گفت: مردم ملایر به خاطر علاقه وافری که به این عالم ربانی داشتند در مراسم تشییع پیکر وی سنگ تمام گذاشتند که جای قدردانی از آنها دارد.

وی بیان کرد: بنده در حال حاضر در دفتر وی به عنوان یک روحانی در خدمت مردم بزرگوار ملایر هستم و برادر بزرگ‌ترمان نیز در تهران به عنوان یکی از روحانیون در خدمت نظام و انقلاب است.

فرزند آیت‌الله میرشاهولد در ادامه با اشاره به اینکه زندگی این عالم زمانی سراسر حماسه و افتخار بوده و برای مردم ملایر ماندگار است، افزود: «روز ملی ملایر» به نام آیت‎الله سید محمدمیرشاهولد به ثبت رسیده است.

وی گفت: 24 تیر ماه سال 93 بر اساس تصمیم‎گیری مجمع عالی بسیج در جلسه‌ای که در استان همدان و با حضور مسئولان استان برگزار شد روز 21 بهمن ماه به نام روز ملی ملایر ثبت شد.

میرشاهولد تصریح کرد: از خانواده ما در آن برنامه کسی حضور نداشته و ما حتی خبر نداشتیم که قرار است روز ملی ملایر به نام چه کسی ثبت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انقلاب اسلامی در مرحله حساس و خطیری قرار دارد بر حفظ ارزش‌های نظام و آرمان‌های امام و رهبری تأکید کرد و گفت: خانواده‌ها باید توجه بیشتری به مسائل دینی و اخلاقی جوانان داشته باشند، اگر مسائل اخلاقی و دینی در جامعه اسلامی کمرنگ شود نظام انقلاب نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد.

میرشاهولد با بیان اینکه توجه به اخلاق و معنویت جوانان یکی از دغدغه‌ها و حساسیت‌های رهبر معظم انقلاب نیز هست، گفت: باید بیشتر این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

==========

فاطمه رحمتی





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :